Retningslinjer for skolens computere

lap

Retningslinjer for brug af Vestre Skoles computere og netværk

Du skal altid:

Når du logger på computeren

• Bruge dit uni-login.
  • Bruge din adgangskode.

Efter brug af computerne

• Logge af igen og sætte computeren tilbage på plads i skabet og sætte laderen til.

Det forventes, at du:

• Behandler skolens computere med omtanke.
  • Sørger for at holde din adgangskode hemmelig.
  • Holder orden i dine filer og jævnligt rydder op i dit eget drev (P-drev/uni-login navn).
  • Passer godt på computeren.
  • Ikke medbringer mad og drikke ved computeren.
  • Undgår unødig udskrivning. Tænk både økologisk og økonomisk.
  • Udviser netetik. Det betyder, at brugeren behandler andre mennesker på nettet, deres indlæg samt selv nettet, med respekt. Sørg f.eks. for at egne indlæg altid kan ”tåle” at blive set på tryk i underskrevet stand.

Derudover gælder følgende:

• Uden for undervisningen er det tilladt at benytte computeren til privat brug, her tænkes f.eks. på e-mail til venner og bekendte, søgning på internettet, brug af skolens øvrige programmer til udvikling af sig selv.

• Brugeren må ikke ændre computerens opsætning.

Det er ikke tilladt at downloade, kopiere, installere eller gemme software, shareware mv.

• Brugeren må ikke logge på med en anden persons identitet eller forsøge at få adgang til andre brugeres filer.

• Hærværk er forbudt (f.eks. ødelæggelse af tastaturet, ridse i skærmen mv.).

• Transport af computeren skal ske gående og computeren skal bæres på forsvarlig vis og en ad gangen.

• Under arbejdet med computeren skal den placeres forsvarligt på et bord, så den ikke kan falde ned.

Ovennævnte retningslinjer skal sikre omtanke ift. lån af skolens netværk og computere. Ved overtrædelse af ovenstående vil skolen indføre begrænsninger i din adgang til netværket og computerne.